Zebrane
na wystawie prace studentów Pracowni Rysunku Wydziału
Wzornictwa i Architektury Wnętrz ASP w Łodzi pochodzą z kilku ostatnich lat i prezentują tą część oferty pracowni, która najbardziej związana jest z linią programową kierunku wzornictwa. W znacznej mierze obejmuje ona rysunek koncepcyjny i prezentacyjny. Prace cechuje różnorodność środków wyrazu, która wynika z szerokiego zakresu problematyki realizowanych ćwiczeń i stosowanych mediów. Pracownia kształci przede wszystkim w oparciu o uniwersalne techniki rysunkowe jak ołówek, pisak czy kolorowy mazak, ale wzbogaciła też program o zadania realizowane przy pomocy technik cyfrowych. Najbardziej efektowną częścią ćwiczeń są wykonywane analogowo i cyfrowo rysunki prezentacyjne produktów. Te wielogodzinne prace wymagają świetnej wiedzy tak rysunkowej jak i doświadczeń na polu malarstwa. Podstawową linię procesu kształcenia Pracowni stanowi jednak wykonywanie szkiców. Zmuszają one do dyscypliny związanej ze stosowaniem zasad rządzących rysunkiem a jednocześnie dają możliwość dynamicznego, szybkiego rysunku o badawczym charakterze. Pomagają zwizualizować proporcje, ciężary optyczne, przestrzeń i bryłę, dając pogląd na ogólny, a te bardziej zaawansowane, także na bardziej szczegółowy wygląd przedmiotu. Podkreśla się przy tym celowość i intencjonalność rysunku. Ćwiczenia oparte o obserwację przedmiotów z natury mają inną bardzo ważną zaletę w procesie kształcenia. Zachęcają studenta do wnikliwej analizy i odkrywania wielu cech i właściwości rysowanego produktu. Każą myśleć o jego materii, budowie wewnętrznej, funkcjach i kontekście użytkowym. Jest to swoiste poszerzenie postrzegania przedmiotu, który powinien być bardziej doświadczany niż analizowany tylko na podstawie cech zewnętrznych. Jest to istotne choćby z punktu widzenia kolejnych prac przedstawiających hipotetyczny proces transformacji przedmiotów i studiów projektowych inspirowanych formami naturalnymi. Na zajęciach realizowane są też rysunki z wyobraźni, oparte wyłącznie o wiedzę i pamięć, wykorzystujące inne poza wzrokiem bodźce zmysłowe. Kładzie się nacisk na umiejętność sprawnej zamiany języka werbalnego na obraz i odwrotnie. Stosuje się wiele ćwiczeń rozwijających umiejętności dokonywania szybkich, trafnych i świadomych wyborów a także znajdowania i notowania inspiracji. Rysunek projektanta jest więc raczej narzędziem do myślenia i planowania niż tylko środkiem do mimetycznych wizualizacji. Szkic jest niezastąpionym sposobem notowania ulotnej myśli projektowej. Szkicowanie jest też najszybszym i najbardziej bezpośrednim sposobem komunikowania się z innymi. Umiejętność szybkiego zapisu pomysłu w formie rysunku, do którego można wrócić później, pozwala na dynamiczną, twórczą pracę na każdym jej etapie. adi. Tomasz Musiał |