Katarzyna
Jagodzińska Politechnika jest dla mnie szczególnym miejscem. Ojciec mój inżynier elektronik, ukończył tę uczelnię w 1969 roku później przez długi okres pracował na tej uczelni w Katedrze Elektroniki. W ubiegłym roku Politechnikę Łódzką ukończyła moja córka. Jestem z niej bardzo dumna. Pragnę w galerii pod patronatem Politechniki Łódzkiej, przedstawić kolekcję grafik wykonanych w technikach cyfrowych. Formy grafik powstawały za pomocą urządzeń digitalizujących, zapisujących cyfrowo oraz przy użyciu interfejsu komputerowego. Tematem jest abstrakcja - sztuka bezprzedmiotowa, wyabstrahowana. Jak opisać abstrakcyjne kształty, które nie przedstawiają konia, kwiatów w wazonie, pejzażu lub budowli architektonicznej? Jednak patrząc na abstrakcyjne formy kojarzymy je z elementami przyrody, architekturą. Może odnajdujemy w abstrakcyjnych układach elementów miejsce, które znamy, może sobie coś wyobrażamy jakiś inny świat? Może abstrakcje pomagają nam poruszyć głęboko nasze fantazje i fascynacje? Taki mam zamiar przedstawiając swoje grafiki. Kompozycje zbudowane są z wielu form ujętych w kompozycyjną całość. Formy brył są proste, nieskomplikowane. Kontrastują ze sobą ujęciem skosów, pionów i struktur. Achromatyczna gama barwna najczęściej w bieli i czerni jest ważnym składnikiem grafiki. Pojawiające się plamy koloru są kontrapunktem do obojętnej harmonii barwnej od bieli przez szarość do czerni. Kompozycje graficzne na ogół czarno białe pomimo braku kolorów wyrażają stany emocjonalne, uczucia. Próbuję w swoich grafikach pokazać inny świat pełen odbić na płaszczyznach, kontrastów brył i faktur. Pragnę by moje grafiki zachowały przestrzenność na płaskiej pokrytej drukiem powierzchni. Proces powstawania grafik jest trudną i niełatwą drogą. Zawsze w tej drodze towarzyszy mi doświadczenie rysunku, malarstwa, rzeźby oraz technik wklęsłodrukowych tj. akwaforta, akwatinta lub sucha igła. Doświadczanie tych technik nauczyło mnie pokory i cierpliwości w szybkim tempie otaczającego nas świata, w potrzebie szybkiego działania w pracy na komputerze. Nie chcę by moja twórczość była tylko bezrozumnym „klikaniem”, ma ona pozostać pracą związaną z rozmysłem i dokonywaniem często trudnych wyborów. Chociaż brak czasu w naszym obecnym świecie jest wszechobecny, nie chcę by był czynnikiem decydującym w moim działaniu. Nota biograficzna: Katarzyna Jagodzińska, urodzona w Łodzi. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych - Wyższej Szkoły Informatyki w Łodzi studia 2008 - 2011 - Dyplom w pracowni grafiki artystycznej dr hab. Marka Herbika. Absolwentka Wydziału Grafiki i Malarstwa - Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Studia 2011- 2013 - Dyplom z wyróżnieniem w pracowni technik cyfrowych prof. Grzegorza Chojnackiego i pracowni rysunku prof. Zbigniewa Purczyńskiego Obecnie doktorantka Doktoranckich Studiów Środowiskowych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2012 r W dorobku kilkadziesiąt wystaw zbiorowych i kilka indywidualnych, udział w plenerach międzynarodowych . Działalność artystyczna w zakresie grafiki artystycznej, grafiki w technikach cyfrowych i 3D, litografii, fotografii, malarstwa. Nagrody: 2012 - Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Barbary Kudryckiej na rok 2012/13 2013 - XXX Konkurs im.Wł.Strzemińskiego - Wyróżnienie Jury 2013 - XXX Konkurs im.Wł.Strzemińskiego - Nagroda Galerii POSpieszna przy Poleskim Ośrodku Sztuki 2013 - Wyróżnienie w Konkursie na Grafikę - Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi 2014 - XV Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki - Polska-Łódź '2014 2014 - Kwalifikacja do wystawy pokonkursowej w IV International Biennial of Graphic Digital Arts, IV Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej-Gdynia 2014, Nowa Galeria Centrum Designu Gdynia,Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, Al. Zwycięstwa 96/98 Agata Materowicz Powidoki Weneckie, to inspirowany twórczością Władysława Strzemińskiego, a szczególnie teorią unizmu i powidoków, autorski cykl fotografii cyfrowych. Projekt został zrealizowany w 2015 r., podczas I Multimedialnego Sympozjum Doktoranckich Studiów Środowiskowych ASP w Łodzi pt.: Sztuka bez granic, (ART Without Borders) które odbyło się podczas 56 La Biennale di Venezia, w Wenecji, historycznym mieście sztuki i artystów, będącym inspiracją dla wielu twórców, we wszechobecnej kreatywnej atmosferze, gdzie nietrudno o refleksje, przemyślenia i skojarzenia. Teoria unizmu i powidoków, będąca kluczem wyboru kadrów i ujęć, uruchomiła wyobraźnię i wybiórczy sposób widzenia magicznych zjawisk działania światła w toniach wód weneckich kanałów, przy wyjątkowym nasyceniu barw. Przedstawione fotografie są zarówno dokumentem, ale też fragmentem materiału badawczego, zebranego podczas obserwacji tych zjawisk. Efekt wzmocniony światłem, klimatem, kolorytem nieba, odbiciem weneckich kamienic w wodach kanałów. Nota biograficzna: Agata Materowicz, absolwentka Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem za pracę magisterską: Lalka do filmu animowanego - przestrzenna parafraza Dziewczyna czytająca list Jana Vermeera, w Pracowni Animacji Lalkowej pod kierunkiem prof. Marka Skrobeckiego oraz Scenografia malarska do filmu animowanego w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Jolanty Wagner. Teoretyczna część pracy została zrealizowana pod kierunkiem dr Łukasza Sadowskiego, a jej temat to Iluzja w sztuce – droga od malarstwa do filmu. Uzyskała tytuł licencjata z artystycznej grafiki komputerowej w Wyższej Szkole Informatyki i Umiejętności w Łodzi. Posiada dyplom z architektury krajobrazu (Plastyczna rola drzew w kompozycji terenów zieleni). Ukończyła Studium Reklamy Handlowej w Ciechanowie, uczęszczała też do Studium Architektury w Warszawie. Otrzymała certyfikat ArtCamp Digital Photography / Open Air – International Summer School of Art, University of West Bohemia - Pilzno, a także certyfikat Akademii Fotografii w Warszawie. Obecnie jest doktorantką Doktoranckich Studiów Środowiskowych. Realizuje doktorat w zakresie sztuki multimediów tradycyjnych i cyfrowych, lalką i scenografią do filmu animowanego, malarstwem olejnym, anamorficznym, przestrzennym, fotografią, grafiką komputerową 2D, (artystyczną, projektową i edycyjną). Ilustruje książki i książeczki dla dzieci. Pracowała jako wystawiennik, kurator wystaw, twórca lalek, miniaturowych aranżacji przestrzennych z różnych materiałów. Autorka artykułów i publikacji naukowych m.in. na temat prawa autorskiego. Uczestniczka projektu filmowego Loving Vincent realizowanego przez BreakThru Film.- pełnometrażowego animowanego filmu, malowanego poklatkowo w technice olejnej. Publikowała swoje prace w czasopismach i wydawnictwach książkowych. Brała też udział w kilkunastu indywidualnych i kilkudziesięciu zbiorowych wystawach w kraju i za granicą. Była kuratorką I Multimedialnego Sympozjum Doktoranckich Studiów Środowiskowych ASP w Łodzi pt.: Sztuka bez granic – Wenecja 2015. Ważniejsze nagrody i wyróżnienia: Beneficjentka Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne 2012 r. A także Stypendium Marszałka woj. Łódzkiego 2012 r. Zdobywczyni nagrody Galerii Kobro w 29 Konkursie im. Wł. Strzemińskiego 2011 r. Laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Fotograficznego Zakochaj się w Warszawie Zdobywczyni srebrnego medalu w Międzynarodowym Konkursie Malarskim, Shankar's Competition, New Delhi, Indie. |